Specjalność:
język polski i komunikowanie w administracji i zarządzaniu
Koncepcja kształcenia. Nabyta wiedza. Sylwetka absolwenta
Zaletą kształcenia w proponowanym zakresie jest jego komunikacyjny wymiar, a więc wymiar wyłącznie praktyczny. Student specjalności język polski w administracji i zarządzaniu, zdając sobie sprawę ze znaczenia kompetencji komunikacyjnych, prawidłowego wykonywania rozmaitych czynności biurowych czy administracyjnych (także o charakterze „protokolarnym”), nabędzie podstawowe umiejętności w tym zakresie.
Zapoznając się z dzisiejszym „stanem” języka polskiego, usprawni swoje zdolności językowe, pisarskie, poznając z kolei reguły sztuki mówienia i komunikacji, usprawni zdolności retoryczne i komunikacyjne („sztuka pisania” tekstów użytkowych, przygotowywanie i głoszenie przemówień, oświadczeń czy komunikatów, umiejętność budowania relacji w otoczeniu i poszukiwania rozwiązań w procesach komunikacyjnych).
Do tego student posiądzie podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu protokolarnych zachowań, niezbędnych zarówno w codziennym funkcjonowaniu, jak i przy organizacji doraźnych czy okolicznościowych przedsięwzięć (przyjmowanie petentów, składanie wizyt, organizacja przyjęć, konferencji etc.). Pozna też zadania rzecznika i strategie działania w kontaktach z pracownikami i z otoczeniem (a zwłaszcza w kontaktach z mediami). A na dodatek student spotka się z propozycją organizacji wirtualnego biura i prowadzenia wielu czynności administracyjnych i zarządzających w trybie on-line.
Zapoznając się z dzisiejszym „stanem” języka polskiego, usprawni swoje zdolności językowe, pisarskie, poznając z kolei reguły sztuki mówienia i komunikacji, usprawni zdolności retoryczne i komunikacyjne („sztuka pisania” tekstów użytkowych, przygotowywanie i głoszenie przemówień, oświadczeń czy komunikatów, umiejętność budowania relacji w otoczeniu i poszukiwania rozwiązań w procesach komunikacyjnych).
Do tego student posiądzie podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu protokolarnych zachowań, niezbędnych zarówno w codziennym funkcjonowaniu, jak i przy organizacji doraźnych czy okolicznościowych przedsięwzięć (przyjmowanie petentów, składanie wizyt, organizacja przyjęć, konferencji etc.). Pozna też zadania rzecznika i strategie działania w kontaktach z pracownikami i z otoczeniem (a zwłaszcza w kontaktach z mediami). A na dodatek student spotka się z propozycją organizacji wirtualnego biura i prowadzenia wielu czynności administracyjnych i zarządzających w trybie on-line.
Wykształcone umiejętności
Absolwent posiada wszechstronne wykształcenie humanistyczne i gruntowną wiedzę z zakresu filologii polskiej, co pozwala mu rozumieć i badać rozmaite zjawiska z tego obszaru (zja-wiska literackie, językowe, kulturowe). Absolwent jest więc przygotowany do podjęcia pracy o charakterze naukowo-badawczym czy dydaktycznym, bądź do podjęcia studiów trzeciego stopnia (studiów doktoranckich).
Jednocześnie w zakresie specjalności język polski i komunikowanie w administracji i zarządzaniu absolwent poszerzył swoje kompetencje językowe, komunikacyjne i protokolarne, co pozwala mu w sposób profesjonalny wykonywać zadania sekretarza, asystenta czy specjalisty ds. kontaktów z mediami (rzecznika prasowego), specjalisty od kreowania systemów komu-nikacyjnych wewnątrz firm i zakładów, od zarządzania tymi systemami. Te kompetencje po-zwalają także wykonywać zadania pijarowskie czy reklamowe.
Potencjalne miejsca pracy:
- Jako sekretarz, asystent czy rzecznik prasowy absolwent znajdzie zatrudnienie w rozmaitych organach i strukturach administracji (kancelarie, biura, sekretariaty);
- jako specjalista ds. komunikacji – zatrudnienie w odpowiednich komórkach firm i instytucji, odpowiedzialnych za gromadzenie informacji i jej przetwarzanie, za komunikowanie we-wnątrz firm, za kontakty z otoczeniem i reprezentowanie na zewnątrz, za działania reklamowe czy pijarowskie (biura informacyjne, biura prasowe, agencje pijarowskie, agencje reklamowe etc.).
- Język polski na progu XXI w.
- Sztuka pisania
- Retoryka praktyczna
- Komunikacja społeczna
- Etykieta i kodeksy zachowań
- Biuro i komunikacja on-line